تفتيح بشرتك

كيف تظهري جمال بشرتك السمراء

البشرة السمراء لها جمالها الخاص والمميز ولازم تكوني فخورة بها ولا تستمعين لمن يقول ان جمال البشرة هو التبييض ده كلام غير صحيح ,الحقيقية أن جمال البشرة في صحتها، نضارتها وحيويتها ومثلما  يوجد بنات بتسمر بشرتها حتى تتمتع بجمال درجةجديدة وتعمل شكل جديد,انتِ ايضاً ممكن تفتحي بشرتك وتغيري من أطلالتك.في هذه المقالة  هنقولك تعملي أيه حتى تظهري جمال البشرة السمراء وكمان لما تحبي تفتحيها درجة او درجتين تعملي أيه من غير أي ضرار.

أقرائي ايضاً افضل طريقة لأختيار كريم التفتيح المناسب

Facial of a sexy woman smooth face in winter warmly clothed outdoors

أهم مميزات البشرة السمراء:

  • الليونة واللمعان .
  • القدرة على مقاومة التجاعيد الى حد كبير فهي بشرة مشدودة تعطيكي شباب أطول.
  • اقل عرضة لمشاكل الحبوب بكل أنواعها.
  • أقل تأثراً بأشعة الشمس الضارة وده بيحميها من الأثارالسيئة للشمس و بالتالي بتحافظ على صحتها وشببها

كيف تظهرين جمال البشرة السمراء؟

 

 سؤال مهم ولو قدرتي تمشي على الخطوات التالية هتحصلي على بشرة سمراء جميلة وجذابة.

مهم في البداية لأي  عناية بالبشرة انك تكوني عرفة و متأكده من نوع بشرتك لأن ده هينعكس على تحديد أنسب طريقة للعناية ببشرتك…..لو لا تعرفي نوع بشرتك أقرائي كيف تحددي نوع بشرتك و خصائصها 

  • الترطيب المستمر للبشرة والترطيب بيكون خارجي عن طريق الكريمات المرطبة الليلية والصباحية وهذه يوجد منها ماركات  وانواع كتير في الصيدليات  استخدمي إلي ينسبك  مادياً يعني حتى لو كريم بسيط للبشرة،  وفي ترطيب داخلي عن طريق شرب الماء واكل الخضروات و هذا يعتبر شئ مهم جدا للعناية بكل انواع البشرة.

تعرفي على أفضل طرق الترطيب

تعرفي على افضل كريمات الترطيب

  • التنظيف  سواء من عوامل الجو او المكياج واحسن حاجة الجل المتخصص في التنظيف أو السائل المحببة بمواد مقشرة وده في منه انواع و ماركات كثير أختاري ما يناسبك منها حسب نوع بشرتك واحتياجاتها و ميزانيتك.
  • التقشير وده هيخلصك من أي خلايا جلد ميتة وهيظهرلك طبقة أخرى اكثر حيوية واشراق وده ممكن تعمليه عن طريق أدويية التقشير و احسن ماده فعالة وأمنة هي اﻷدابالين ممكن تستخدميها لحد ما تشعري ان بشرتك أصبحت افتح وممكن تعملي جلسة تقشير في اي مركز جلدية و طبعا ستعطيكي نتائج أفضل واسرع وفي المقالات القادمة هنكلمك عن مراكز الجلدية و تقنيتها العلمية في تجميل البشرة و كيف تحدد الأنسب لكي.

تعرفي على  طرق التقشير المناسبة لكِ

  • توحيد اللون والتخلص من البقع الغامقة في الوجه والجسم وده مهم جداً يعني لو بشرتك اغمقت او ظهر فيها بقع غامقة لا تقولي انا كده كده سمراء …لا لازم تفتحي البقع او أي اسمرار  باستخدام الهيدروكينون لفترة لا تتعدى شهرين و لو عايزة تعرفي معلومات اكتر عن التفتيح  ممكن تقرئيها في مقالة  (تفتيح أم تبييض…ما الفرق وأيهما أنسب لكي).
  • ولو الكوعين  والركبتين فيهم سواد وخشونة وده وارد اكثر في البشرة السمراء اقري مقالة (علاج خشونة وسواد الكوع او الركبة في 3 خطوات ).
  • دللي بشرتك بالمسكات المرطبة الخاصة بالبشرة السمراء وهذه  في المشاغل النسائية او مراكز الجلدية.
  • أي مستحضرات تجميلية هتستخدميها على البشرة لازم تتأكدي أنها خاصة بالبشرة السمراء بالأخص الميك اب والفوندشن علشان لا تسبب شكل غير متناسق للبشرة.
  • لا تفكري في التبييض فكري في التفتيح وهذا ممكن يأخذ وقت لذلك أستخدمي كريم تفتيح أمن وانصحك بكريم اﻷلفا أربوتين أو الكوجك اسيد لأنه أمن وفعال و ممكن تستخدميه فترة طويلة لحد ما توصلي لدرجة أفتح وسنقول لكِ مرة أخرى لن تصبحي بيضاء ولو مصره يبقى للأسف هتستخدمي طرق هتدمر صحة بشرتك ولا ننصحك بها.

تعرفي ايضاً على أفضل المواد الفعالة للتفتيح والتبييض

أقرائي ايضاً افضل طريقة لأختيار كريم التفتيح المناسب

لو عندك أي تعليق او سؤال ممكن تضيفيه في التعليقات اسفل المقال سنكون سعداء بالجواب عليه ولو عايزه تعرفي معلومات اكثر لجمال بشرتك تابعينا على موقعنا او صفحتنا على الفيس بوك.

الفريق العلمي لموقع forskinbeauty.com

كيف تظهري جمال بشرتك السمراء
قيمي المقالة

4 تعليقات

  • السلام عليكم
    انا بشرتي سمراء و عملت حناء بالصبغه في يدي من شهرين و عملت لي حساسية استعملت فيوسدين اتش و الحساسية انتهت بس الحناء رسمتها زي ماهي ما راحت يعني الجلد اتصبغ.. كيف اتخلص من التصبغ في يدي.. يا ريت يكون في حل لأنها ما خفت من يوم ما عملتها.. و شكرا مقدما

    • اهلا دوالي في البداية البشرة السمراء لها جمال مميز كما قراءتي في المقال…بالنسبة للصبغة فحلها فالتقشير وهذا عن طريق كريم او بودرة مقشرة bleach و راح تلاقي أنواع كثيرة في الصيدليات أو تعملي عجينة البكينج بودر في البيت مع صوتا الليمون وتضعيه على الصبغة 20 دقيقة وتغسلي…بعد التقشير استخدمي مرطب قوي مناسب لبشرتك
      ما رأيك في موقعنا؟
      وما هي نوع بشرتك لنرسل لك أفضل طرق العناية بها

    • ناسف لتأخير الرد ،يمكنك استخدام سيليكون جل ،ولكن أفضل نتيجة ستحصلين عليها من خلال الليزر.

اضف تعليقك